Een nieuw product op de markt brengen
Elk jaar komen er duizenden nieuwe producten op de markt. Sommige succesvoller dan andere. Sommige falen en sommige zorgen ervoor dat een bedrijf ineens de kans heeft om een multinational te worden. Dit is geen geluk of toevalligheid. Het succes van een nieuw product hangt in grote mate af van het proces bij het ontwikkelen van het product. Succesvolle producten hebben namelijk iets gemeen. Ze worden ontwikkelt op basis van productontwikkeling. Een manier waarmee je op een van te voren bepaalde wijze aan het werk gaat zodat het product zo goed mogelijk aansluit bij de wensen van je doelgroep. In deze blog zet ik uiteen uit welke stappen een dergelijk proces bestaat.
Concept
In de concept fase wordt de blauwdruk voor het product neergezet. Een lijst met eisen en een tekening hoe het product eruit moet gaan zien. Belangrijk is dat je elke stap kunt onderbouwen met een bepaalde mate van onderzoek. Dit kan op basis van best practises of op basis van een testgroep. Een testgroep is een groep mensen die vergelijkbare facetten hebben met je doelgroep. Een goed principe is om hierbij te kijken naar demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht, woonplaats etc. Zorg dat je de testgroep nauw betrekt bij de ontwikkeling van je nieuwe product.
Productontwikkeling
Nadat je het concept hebt afgebakend ga je aan de slag om het product vorm te geven in de vorm van een prototype. Dit is een ruw begin waaraan je gaat schaven om uiteindelijk een top product neer te zetten. Zorg dat je in deze fase in sprints werkt zodat je steeds kleine wijzigingen kunt toetsen bij je doelgroep.
De productie
De laatste stap in productinnovatie is natuurlijk de productie van het product. Doordat je constant al je stappen hebt gebaseerd op onderzoek is deze stap redelijk risicoloos en behoeft verder geen uitleg.