Een product laten ontwikkelen en lanceren
Het programma: ‘het beste idee van Nederland’ heeft niet voor niets bestaan. Mensen zijn uitvinders en ontwikkelaars en zoeken constant manieren om op slimme wijze een extra centje te verdienen. Dit is niet anders bij productontwikkeling. Een goed idee hebben is hierin natuurlijk een belangrijke start, maar niet het enige dat essentieel is bij het ontwikkelen en lanceren van een nieuw product. Hier komt namelijk een heleboel bij kijken en in deze blog leg ik jou uit welke stappen essentieel zijn bij het ontwikkelen van een nieuw product.
Het concept
In de eerste fase, wat wij ook wel concept design noemen, ga je aan de slag met het ontwikkelen van een blauwdruk voor je uiteindelijke product. Hierin staat exact afgebakend wat er minimaal in je product naar voren moet komen. Een goed product verkoopt zichzelf en daarom is deze fase cruciaal. Een goed concept bakent namelijk exact af waar je allemaal rekening mee moet houden bij het ontwikkelen van jouw product.
De ontwikkeling
In de fase van productontwikkeling ga je het product daadwerkelijk ontwikkelen. Hierin neem je uiteraard alle voorwaarde die je beschreven hebt in je concept mee. Deze blauwdruk wordt tijdens het gehele proces van productontwikkeling de rode draad voor het ontwikkelen van je product. Let op, in deze fase wordt er nog geen functioneel product gemaakt, maar slechts een prototype waarmee je kunt testen. Het is van groot belang dat je het product ontwikkelt door middel van sprints. Dit zorgt er namelijk voor dat je het product gefaseerd kunt testen, waardoor het product zijn volle potentie haalt.
Marketing
Als laatste is er natuurlijk een aardige dosis marketing nodig om je product te verkopen. Een nieuw product dat inspeelt op een bepaalt probleem is echter gemakkelijker te verkopen dan een product wat een kleine aanpassing is op een ander product. Ben jij de ontwikkeling van je product begonnen, omdat je tegen een bepaalt probleem aanliep. Dan heb jij je marketingstrategie wel aardig uitgedacht en kun je juist die facetten gebruiken om je product te ontwikkelen.